فیزیوتراپی بعد از شکستگی مچ دست

۱- شکستگی کالیس یا شکستگی در مچ دست که در انتهای استخوان‌های ساعد یعنی زند زبرین خصوصا در افراد میان سال و مسن اتفاق می افتد.
عموما بر اثر افتادن و سقوط که دست تکیه گاه بدن قرارمیگیرد و یا ضربه اتفاق می افتد‌.
دو روش درمان ابتدایی آن:
۱-جا اندازی سریع و گچ‌ گرفتن
۲- جا‌ اندازی‌ و‌ پین‌ گذاری است که بسته به میزان جابجایی استخوان، جراح تصمیم میگیرد.

2-شکستگی‌های استخوان‌های کوچک مچ دست
مانند استخوان نخودی یا همان اسکافویید و‌ لونیت که‌در جوان‌ها خصوص‌ ورزشکاران حرفه‌ای که‌ از دست استفاده می‌کنند مثل‌ هند بالیست‌ها یا ورزش‌های رزمی بسیار شایع است.

عموما‌ یک هفته اتل‌گرفته می شود تا تشخیص صد در صد داده شود و هر دو استخوان ‌پین‌گذاری میشود.

۳- شکستگی‌های استخوان‌های بلند‌ کف‌ دست گاها بر اثر‌ ضربه مستقیم و یا تصادفات موتور سواران دیده می شود عموما‌ یه نیل‌ بلند گذاشته میشود‌ و‌ بعد از دو الی سه هفته برداشته می شود.

۳- شکستگی استخوان‌ بند انگشتان که بر اثر‌ ضربه مستقیم و گاهی در درگیری‌ها و افتادن‌ها اتفاق می افتد. که با پین‌ گذاری و اتلبندی به مدت‌ سه هفته درمان اولیه آغاز میشود.

 


بعد از پارت مهم‌ اولیه همه‌ی انواع شکستگی‌ها است که جراح تصمیم‌ می‌گیرد که نیاز به جا اندازی ساده با گچ‌ یا اتل‌ گرفتن دارد و یا شکستگی‌ بیمار نیاز به فیکساتور داخلی دارد.
پارت دوم و مهم درمان فیزیوتراپی در شکستگی‌هاست که می تواند در بسیاری از موارد در این زمینه نقش کلیدی داشته باشد:

  1. تسریع در روند جوش خوردن استخوان
  2. کنترل تورم در ناحیه
  3. بهبود زخم ناشی از عمل
  4. تسریع در راه اندازی عضو در جهت بدست آوردن دامنه حرکتی مفاصل
  5. افزایش قدرت عضلات و برگشت بیمار به انجام فعالیت‌های قبلی
  6. کنترل پوکی‌ استخوان‌ در ناحیه

نکته مهم در شکستگی دست:

باید دقت کنیم یکی از عارضه‌های شایع به دنبال شکستگی در ناحیه دست مبتلا شدن بیمار به بیماری (آر اس دی)‌ که بسیار دردناک و باعث‌ درد و محدودیت حرکتی در مفاصل ‌مجاور‌،‌ آرنج‌ و شانه شده و از طرف دیگر‌، پوکی‌ استخوان در ناحیه ابتلا هم دیده می شود.
مراجعه هر چه سریعتر به فیزیوتراپی‌ و‌ شروع‌ حرکات مجاز و به موقع می تواند از این عارضه‌ها جلوگیری کند.

زمان مراجعه به فیزیوتراپی در شکستگی دست:

بیمار از هفته‌ دوم حتی با اتل و گچ یا پین باید به مرکز مراجعه و‌ فیزیوتراپیست متخصص در این زمینه کمک می کند که حرکات لازم را به صورت اکتیو به بیمار آموزش دهد. و‌ اگر نیازی به‌ کنترل آدم، راه اندازی سریعتر عضو، کمک به جوش خوردگی سریع استخوان دست باشد حتما‌ با درنظر گرفتن پارامترها شروع خواهد شد.

تاخیر در انجام فیزیوتراپی:

متاسفانه خیلی از بیماران در مراجعه به فیزیوتراپی بعد از شکستگی‌ها تعلل می کنن و‌گاهی این تاخیر بدلیل کوتاهی از جانب جراح‌ها در ارجاع مریض به فیزیوتراپی است و این عارضه‌ای برای بیمار بر جا می گذارد که از موارد شایع آن:

  • مبتلا شدن به آر اس دی
  •  خشک شدن مفاصل مچ دست یا انگشتان
  • درد و ورم موندگار
  • بد شکلی و تغییر شکل عضو شکسته
  • پوکی استخوان
  • ضعیف شدن و ناتوانی عضو است

 *فیزیوتراپی خوب بعد از شکستگی‌ها *

موردی که مهم است، کلینیک فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست است که انتخاب می کنیم
کلینیک باید مجهز به دستگاه مدرن: مگنت، تکار، لیزر پر توان و کم توان، پارافین و استیمولاتورها خصوصا جریان فارادیک باشد.
مهمتر از اینا: بخش تمرین درمانی و وسایل مخصوص انجام تمرینات دستی است، مبحث مکانوتراپی و ورزش در این بیمار بسیار مهم بوده و فیزیوتراپیست باید در این زمینه از تخصص خاصی برخوردار باشد که در چه زمانی و چگونه از دستگاه‌ها استفاده کند و در چه زمان و مرحله ای کدام تمرین و ورزش برای بیمار مفید است.
در نهایت باید گفت : همکاری بیمار هم در انجام تمرینات و ورزش‌ها در منزل طبق نظر فیزیوتراپیست در روند بهبودی و جلوگیری از عوارض شکستگی دست بسیار حائز اهمیت است.

کیلینیک فیزیوتراپی توان نوین مفتخر است که با توجه به تجربه فیزیوتراپیست متخصص ما( دکتر نوشین الوندیان) به مدت ۲۵ سال در بیمارستان ارتوپدی اختر و کار کردن در کنار متخصصین دست از جمله دکتر لاهیجی، دکتر بیسادی و‌ دکتر مهدی پور….در زمینه بهبود شکستگی دست می تواند به بیماران کمک کند.
درصورت نیاز به فیزیوتراپی بعد از شکستگی می تولنید مستقیما به کلینیک مراجعه و یا از طریق واتس آپ از مشاوره رایگان فیزیوتراپیست متخصص ما بهره مند شوید.