فیزیوتراپی سر و گردن

gardan 1

گردن درد یک مشکل بسیار جدی است که می تواند توانایی شما را برای انجام فعالیت های روزانه نرمال محدود کند. گردن درد می تواند موجب محدودیت حرکتی گردن و یا حتی موجب ایجاد درد در شانه،بازو و دست شما باشد.گردن درد ممکن است به علت های مختلفی همانند بد راستایی گردن در اثر وضعیت بد نشستن، ضربه، ارتروز و مشکلات دیسک گردن ایجاد شود.

فیزیوتراپی گردن درد شامل مدالیته های کاهش درد و التهاب، تکنیک های درمان دستی ( ماساژ، موبیلیزیشن مفصلی که موجب افزایش دامنه حرکتی گردن وکاهش درد می شود)، تمرین درمانی (تمرینات تخصصی افزایش دامنه حرکتی گردن، تقویت عضلات ضعیف گردن وتمرینات کششی عضلات کوتاه ) ،ترکشن (استفاده ازتکنیک کشش مهره های گردنی برای کاهش درد گردن مخصوصا در مواردی همچون فیزیوتراپی گردن وفتق دیسک)، اصلاح پوسچر (یکی از علل مهم ایجاد دردهای گردن وضعیت های بد نشستن می باشد با اصلاح این وضعیت ها می تواند موجب درمان گردن درد ومانع ایجاد مجدد آن شود) می باشد.

درمان و فیزیوتراپی ناحیه گردن

مرحله اول: تشخیص ابتدایی بامعاینه و ارزیابی دقیق توسط فیزیوتراپیست مجرب و متخصص اولین اصل در درمان می باشد.

مرحله دوم: برنامه ریزی روش درمانی دقیق  و کامل است که به منظور کاهش درد و اسپاسم می توان از روش های متفاوتی  از جمله بکار گیری دستگاه های الکتروتراپی مانند تنس اینترفرنشیال، لیزر کم توان و گاها لیزر پر توان، و در مرحله حاد سرما درمانی و مراحل مزمن گرما درمانی و کشش گردن استفاده کرد.

برای تکمیل درمان، رفع محدودیت ها و افزایش قدرت عضلانی، بازتوانی عصبی و کاربرد به موقع درمان دستی، ماساژ درمانی و تیپ کردن و استفاده از نیدل خشک و اصلاح پوسچرهای غلط و تمرین درمانی در مرکز فیزیوتراپی و آموزش انجام تمرینات در منزل بسیار ضروری می باشد.

 

ورزش های فیزیوتراپی گردن

تمرینات پیشگیری مخصوص افراد سالمی که به علت سبک زندگی و نوع کار به طور مثال کار پشت میز نشینی و کار کردن با کامپیوتر در ساعات طولانی ، مستعد ایجاد آسیب در گردن هستند. تمرینات پیشگیری به صورت مستمر باید توسط فرد انجام شود که گردن درد ایجاد نشود.

ورزش درمانی مخصوص افرادی هست که به هر علتی دچار درد و بی ثباتی در ناحیه فقرات گردنی خود می باشند. ورزش های درمانی شامل ورزش هایی به منظور افزایش قدرت و ثبات ناحیه می باشد.

پس از انجام ورزش های اولیه، ورزش های اصلاح وضعیت گردن و راستای ستون فقرات برای فرد شروع می شود. ورزش های کششی نیز در برنامه ی تمرینی فرد به منظور حفظ راستا و طول مناسب عضلانی گنجانده می شود که در انتها تقویتی و ثباتی انجام می شود.

عوارض فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی گردن و یا ستون فقرات گردنی ساختاری پیچیده متشکل از اعصاب، عروق، استخوان ها، عضلات و مفاصل است که وظیفه حمایت و ایجاد ثبات و همچنین حرکت سر را در جهات مختلف به عهده دارد. یکی از مهمترین عناصری که در این ناحیه وجود دارد طناب نخاعی می باشد.

از هر سطحی از نخاع دو ریشه عصبی خارج می شود که هر کدام از این اعصاب گردنی حرکت و حس بخشی از بدن را فراهم می کند.در صورتی که هرکدام از این اعصاب بسیار حساس آسیب ببینند، گردن درد و سایر علائم با توجه به نوع آسیب ایجاد می شوند.

گردن انسان دارای ۷ مهره می باشد ، گردن مستعد آرتروز ، ساییدگی و کاهش فاصله و فتق دیسک بین مهره ای می باشد، بعد از آرتروز کمر شایع ترین آرتروز، آرتروز گردن می باشد.

gardan.jpg3

نکاتی جهت جلوگیری از گردن درد

سعی کنید در حالت های مختلف نظیر ایستادن، راه رفتن، نشستن گردن خود را همیشه عمود و صاف نگه دارید به صورتی که زاویه ای با بدن شما نداشته باشد.

 هیچ وقت گردن خود را خم نکنید و اگر لازم است از صندلی کوتاه تر استفاده کنید یا از میز های با ارتفاع بالاتر استفاده کنید تا مجبور نباشید هنگام نشستن پشت میز گردن خود را خم کنید.

  سعی کنید از حرکات و نرمش هایی که لازم است گردن خود را خم کنید دوری کنید.

  اگر وضعیت شغل و کار شما به نحوی است که بیشتر در وضعیت نشسته است و مجبور هستید گردن خود را خم کنید.

سعی کنید با استفاده از یکی از دستان خود از وزن سرتان و فشار که به مهره های گردن وارد می کند کاهش دهید تا به مقدار کمتری دچار درد گردنی و صدمات گردنی شوید.

  در صورتی که مدت طولانی از میز استفاده می کنید، سعی کنید از میز هایی استفاده کنید که شبیه به میزهای تحریر مدارس که  پایه های جلویی آن ها مقدار کمی از پایه های عقبی بلندتر هستند.

در این حالت شما کمتر مجبور می شوید گردن خود را خم کنید. در زمان مطالعه به جای خم کردن گردن، کتاب یا برگه را بالا نگه دارید تا در طولانی مدت به گردن شما آسیبی وارد نشود.

  در زمان خواب از بالش های کوتاه استفاده نمایید، به صورتی که زمانی که سرتان روی بالش است در امتداد بدن قرار بکیرد و خم نشود.

  در زمان رانندگی صندلی را به نحوی تنظیم نمایید که به فرمان نزدیک باشید و دست هایتان را دراز نکنید چون این حالت ایجاد کردن درد می کند.

  بر اثر عمل جراحی ، تصادف و سایر بیماری ها که منجر به گردن درد می شود نیاز به فیزیوتراپی گردن می باشد تا درمان شوید.

بیماری های رایج ناحیه گردن

  آرتروز مهره های گردنی

  تنگی کانال نخاع

  التهاب دیسک مهره های گردنی

  درگیری و گیر افتادن ریشه های عصب

  سندرم خروجی قفسه سینه (Thoracic outlet syndrome_  T.O.S )

  بیماری های آرتریت رماتوئید

  تورتیکولی

  دنده گردنی

  آسیب های ناشی از ضربه و تصادفات

  سر دردهای مزمن و میگرنی

  فلج عصب صورتی ( Bell’s palsy )

هزینه درمانی فیزیوتراپی گردن

هزینه درمانی این ناحیه در کلینیک تخصصی توان نوین فقط طبق تعرفه های دولتی در هر جلسه قابل پرداخت می باشد.

در ارتباط با مشکل یا بیماری خود و اطمینان از کارایی این دستگاه شما می توانید به فیزیوتراپی تخصصی توان نوین مراجعه کرده و به صورت رایگان با متخصص کلینیک(دکتر نوشین الوندیان) مشاوره بگیرید.