فونوفروزیس 

نوعی روش درمان در حیطه فیزیوتراپیست که با استفاده از جریان ماورا صوت یک‌داروی موثر در درمان موضع را وارد همون ناحیه می کنیم، که عموما از ژل با کرم های صد درد مانند: دیکلوفناک، پیروکسیکام و یا جدیدا ژل و کرمهای بسیار خوب ایرانی دیگری در بازار هستند مانند لافاره و غیره استفاده می شود.

روش استفاده

داروی مورد نظر با تشخیص فیزیوتراپیست همراه با ژل مخصوص اولتراسوند به موضع درمان مالیده شده و از جریان اولتراسوند که بسته به عمق نفوذ، حاد و مزمن بودن بیماری نوع فرکانس 1mHz و یا 3mHz انتخاب کرده نوع جریان پالس50%تا 80%انتخاب می کنیم.
مدت زمان استفاده بستگی به مساحت درمان و باز هم پارامترهای نوع بیماری، حاد و مزمن بودن آن انتخاب می شود که بین 5 تا 10 دقیقه متفاوت است.

موارد احتیاط در استفاده از فونوفروزیس

مهمترین مورد اینست که بیمار به داروی مورد استفاده حساسیت یا آلرژی پوستی نداشته باشد و میزان فشار پروب دستگاه کم و زیاد شود در حدی که به بیمار آزاری رسانده نشود، از طرفی دارو یا ژل مورد استفاده دقیقا برای پاتولوژی موثر باشد.

موارد کاربردی فونوفروزیس

۱- کاهش ورم و التهاب در بیماریهایی از قبیل
-تریگر پوینت
-اسپاسم عضلانی
-تورم و التهاب بعد از ضرب دیدگی بافت یا مفصل
-التهاب و تورم بدنبال ارتروز یا رماتیسم مفصلی
-التهاب تاندونی
-اسپرین لیگامانی مثل پیچ خوردگی مچ پا
-استرین عضلانی مثلا در ورزش کاران
۲-کاهش درد در بیماریهایی مثل سیاتیک، کنر درد، ارتروز، تنیس البو، شانه منجمد، کشیدگی تادون، کندرومالاسی زانو، خار پاشنه و غیره
۳- رفع اسکار خط بخیه‌ها بعد از جراحی‌ها
۴- رفع محدودیت‌های حرکتی بعد از شکستگی‌ها یا اعمال جراحی

موارد منع مصرف

-بیمار به دارو حساسیت پوستی یا سیستمیک داشته باشد.

-کودکان و افرادی که نتواند خوب ارتباط کلامی برقرار کنند.

-بیمار دچار غده‌های سرطان در ناحیه باشد..

هزینه درمان فونوفروزیس

درمانی بسیار کم هزینه بوده و کار درمانی آن در فیزیوتراپی گلوبال بیمار آورده شده و فقط هزینه خرید یک کرم یا دارو ارزان قیمت که برای کل جلسات استفاده خواهد شد.

و در نهایت باید گفت که فونوفروزیس یک روش درمانی تخصصی است که در فیزیوتراپی بسیار کاربرد دارد و با توجه به اثر گذاری آن برای بسیاری موارد فیزیوتراپیست می تواند با صلاح‌دید خود استفاده کند.
شما‌ در صورت داشتن هر کدام از موارد بالا می توانید با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی توان نوین و یا از طریق واتس آپ از مشاوره رایگان متخصص ما (دکتر نوشین الوندیان ) بهرمند شوید.