اثرات و فواید یونتوفروزیس چیست؟

اثرات و فواید یونتوفروزیس چیست؟

یونتوفروزیس

یکی از روش‌های درمانی نوین و بسیار موثر در عرصه فیزیوتراپی است که از طریق جریان الکتریکیDC، یک ماده دارویی وارد موضع درمان می شود.

روش انجام یونتو فروزیس

بسته به نوع دارویی که می خواهیم وارد بدن کنیم آنرا روی قطب هم نام یون ان دارو، اند (مثبت) یا قطب منفی(کاتد ) می گذاریم و قطب دیگر که قطب غیر فعال است دور تر از موضع درمان قرار میگیرد
روش انجام آن دقت خاصی در انتخاب دارو، قطب صحیح فعال و انتخاب اندازه الکترودها برحسب اند و کاتد بودن و برحسب نوع دارو بسیار بسیار مهم می باشد.

موارد احتیاط

چون از جریان DC استفاده می شود پس شدت جریان بسیار مهم هستش که عوارض سوختگی برای بیمار نگذارد.
و ابعاد الکترو‌د ها خصوصا کاتد که باید بزرگتر باشد.
در کل انجام این درمان حتما باید توسط خود فیزیوتراپیست یا زیر نظر مستقیم ایشان انجام شود که عارضه ای بر جا نگذارد.

موارد کاربردی یونتوفروزیس

۱-اولین و کاربرد رایج آن، برای کنترل تعریق بیش از حد کف دست و پا هستش که از آب و یون سدیم و کلر برای این منظور استفاده می شود.

۲-دومین مورد کاربرد، یونتوفروزیس اسید استیک برای رفع کلسیفیکیشن ها در مفاصل است خصوصا مفصل شانه و خار پاشنه، تنیس البو و غیره…

۳-یونتوفروزیس مفصل ملتهب از جمله آرتروز، کندورومالاسی که با استفاده از داروهای ضد التهابی شبیه دگزامتازون در منطقه درگیر،دارو وارد بدن می شود و عوارض و سایت افکت‌های دارو برای بیمار جا نخواهد ماند.

۴-رفع اسکار و اثرات زخم

۵- یونتوفروزیس در چسبندگی‌های بافتی مخصوصا بعد از اعمال جراحی و چسبندگی‌های ناحیه اسکار یک روش موثر می باشد

۶-تاندونیت‌ها

۷-تریگرپوینت‌ها

مواد منع منصرف

  1. کودکان
  2. افرادی که اختلال در حس پوستی دارند
  3. اگر فرد به داروی مورد استفاده حساسیت دارویی دارد
  4. افراد باردار
  5. مبتلا به سرطان خون یا پوست

در نهایت باید گفت که یونتوفروزیس یک درمان کاملا تخصصی که نیاز مهارت‌های خاص خود را داشته و باید توسط فرد متخصص در این زمینه انجام شود،

هزینه یونتوفروزیس

هزینه این درمان معادل با تعرفه‌های دولتی قابل پرداخت است و در عین حال که درمان تاثیر گذاری است ولی درمان پر هزینه ای نیست.

تعداد جلسات بونتوفروزیس : گاهی با یک جلسه درمان نتیجه صد درصد خواهد شد. ولی به صورت روتین پنج جلسه درمان به فاصله دو روز در میان پاسخگو خواهد بود. ولی بندرت، نیاز به ده جلسه درمان یونتوفروزیس خواهد بود مثلا درمان خار پاشنه…

در صورت داشتن یکی از مشکلات بالا می توانید با کیلینیک فیزیوتراپی توان نوین در تماس باشید و از مشاوره رایگان متخصص ما دکتر الوندیان بهره مند شوید.