فیزیوتراپی فلج عصب صورت

فلج عصب صورت که همان عصب زوج هفتم جز دسته بیماریهای ایدیوپاتیک است که علل آن ناشناخته است. که در بیماریهایی مثل دیابت،تیروئید، آرتریت، لوسمی، آبسه یا ،تومورهای مغز،،مننژیوما ام_اس دیده می شود.

1_ گاها آسیب عصب در ناحیه کورتوس مغز و یا هسته عصب باشد.

2_ آسیب ممکن است در محل خروج عصب از پل معزی باشد

3_ در منطقه گوش میانی و بالاتر از کانال مخصوص عصب ممکن است عصب اسیب دیده باشد

4_ اسیب عصب در یا تورم ان در کانال فالوپ گوش (fallopain ) که ممکن است به علت ویروس_هرپس_زوستر یا همان تبخال باشد.

بیماریهای_خود_ایمنی و یا فشار_خون_بالا هم می تواند عامل التهاب و بسته شدن مسیر عصب باشد . که بطور عام عصب زوج هفتم به دو دسته مرکزی و محیطی تقسیم می شود.فلج عصب محیطی بسته به اینکه غلاف_عصب تا چه حد اسیب دیده باشد به 3 گرید تقسیم می شود که هر چه ابتدایی تر و سطحی تر باشد زودتر بهبودی حاصل می شود و پیش_آگهی بهتری دارد.

فیزیوتراپی فلج عصب صورت

علایم فلج عصب صورت

1_ضعف و یافلج_عضلات_صورت، مهمترین عارضه این بیماری است که در نیمه صورت ، بیمار قادر به بالا آوردن ابرو نبوده، پلک بسته نمی شود ، قدرت جویدن ضعیف و و میمیک یکطرف صورت کاملا از بین می رود. ( لبخند،خنده،اخم) یکطرف صورت حالت ماسک بی حرکت باقی می ماند و این خود یک ترومای #روانی به فرد مبتلاست

2-کاهش اشک و خشکی چشم

3_اختلال چشایی

4_اختلال شنوایی

5_درد در پشت گوش.

درمان این بیماری:

  • بلافاصله باید شروع به کورتیکوتراپی کرد که بر اساس سطح ضایعه  دوز آن متفاوت است.2_ویتامین_تراپی خصوصا ویتامین_ب
  • فیزیوتراپی: هفته اول فقط مراجعه کرده و مراقبتهای اولیه را آموزش خواهند دید .و از هفته دوم ، درمان این افراد شروع می شود که شامل: الکترواستیمولاتور در جهت تحریک عصب لیزر_تراپی که بسته به زمان و درجه بهبود کم_توان و یا پر توان استفاده می شود. اولتراسوند بصورت فونوفروزیس یونتوفروزیس و مادون قرمز و سوزن_خشک (#طب_سوزنی) .تیپ اصل درمان: #ورزش_درمانی کامل و ماساژ_درمانی  مخصوص کلیه عضلات صورت در جهت جلوگیری از آتروفی و کمک به برگشت هرچه سریعتر قدرت_عضلات است که نظارت مستقیم فیزیوتراپیست بسیار ضروری است.

فیزیوتراپی فلج عصب صورت

برای توضیحات بیشتر ومشاوره_رایگان متخصص ما دکتر نوشین الوندیان و تیم قویشون با تلفن:22745914تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *